Υιοθέτηση νέας εταιρικής ταυτότητας
Καθιέρωση κατάλληλης εταιρικής δομής
Αναβάθμιση εταιρικής διακυβέρνησης
Αναπροσαρμογή επιχειρηματικής στρατηγικής και κατανομής κεφαλαίων
Επαναπροσδιορισμός της στρατηγικής για το ESG και των στόχων μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
Με αφορμή την επιταχυνόμενη ενεργειακή μετάβαση, ο Όμιλος έχει εκκινήσει έναν ολιστικό μετασχηματισμό με ονομασία «Όραμα 2025». Η διαμόρφωση και υλοποίηση αυτής της νέας στρατηγικής είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο για τον Όμιλο, που έχει ως στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του, αλλά και την αλλαγή στρατηγικής κατεύθυνσης προς την πράσινη ενέργεια.
Παράλληλα, ο Όμιλος επιδιώκει να προστατεύσει τις βασικές δραστηριότητές του και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από την ενεργειακή μετάβαση.
Το «Όραμα 2025» θέτει προτεραιότητες σε πέντε βασικούς πυλώνες:
Μέσα από το σχέδιο αυτό, ο Όμιλος θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στην ενεργειακή αγορά, με κεντρικό στόχο τη βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος κατά 50% μέχρι το 2030 και τη σταδιακή ενεργειακή μετάβαση σε πιο πράσινες μορφές ενέργειας και πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα. Στο πλαίσιο αυτό, δίνεται έμφαση στην ηλεκτροκίνηση, στην παραγωγή μπλε/ πράσινου υδρογόνου, στο βιοντιζέλ από ανακύκλωση χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων, αλλά και σε πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό της παραδοσιακής δραστηριότητας υγρών καυσίμων. Παράλληλα, σημαντικές τομές που επανακαθορίζουν τον μετασχηματισμό του Ομίλου αποτελούν ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου διακυβέρνησης, η εταιρική αναδιάρθρωση, η βελτιστοποίηση των προμηθειών και το πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού.
Μέσα από αυτό το στρατηγικό πλάνο και λαμβάνοντας υπόψη τα θέματα που έχουν αναγνωριστεί ως ουσιαστικά από τα ενδιαφερόμενα μέρη του, ο Όμιλος επιδιώκει να ενισχύσει περαιτέρω τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζει για τους πυλώνες ESG (Περιβάλλον-Κοινωνία-Εταιρική Διακυβέρνηση), αποδεικνύοντας έμπρακτα τη δέσμευσή του στη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Ο Όμιλος φιλοδοξεί να μειώσει το ανθρακικό του αποτύπωμα, με στόχο τη συμβολή του στην αντιμετώπιση των αιτιών και των επιπτώσεων του φαινομένου της κλιματική αλλαγής. Διαφοροποιώντας το χαρτοφυλάκιό του, μετεξελίσσεται σε έναν Όμιλο παροχής ενεργειακών λύσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Επιδιώκεται επίσης, η συνεχής μείωση των δεικτών αερίων εκπομπών σε όλες τις δραστηριότητές του, η αύξηση του ποσοστού αξιοποίησης των υλικών και φυσικών πόρων σε όλο τον κύκλο ζωής τους, αλλά και η αξιοποίηση των ευκαιριών που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Ο Όμιλος επιδιώκει την εξασφάλιση ενός εργασιακού περιβάλλοντος, σε όλες τις δραστηριότητες, με μηδενικά ατυχήματα και απουσία επαγγελματικών ασθενειών, καθώς και πρόληψη και προστασία της υγείας των εργαζομένων και των εξωτερικών συνεργατών, αναδεικνύοντας παράλληλα τον ίδιο τον εργαζόμενο. Εφαρμόζονται οι πλέον βέλτιστες πρακτικές για τη διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων και δημιουργείται αξία στην κοινωνία και την οικονομία της χώρας, δίνοντας έμφαση στην υλοποίηση δράσεων Εταιρικής Υπευθυνότητας.
Ο Όμιλος έχει στόχο την καθιέρωση ολοκληρωμένων μηχανισμών εταιρικής διακυβέρνησης και πρακτικών διαχείρισης, ώστε να διασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου και την υγιή επικοινωνία με τους μετόχους και τους κοινωνικούς εταίρους. Επιδεικνύει, επίσης, μηδενική ανοχή σε περιστατικά διαφθοράς, ενώ στοχεύει η δραστηριότητά του να είναι σύμφωνη με τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού και να διέπεται από αρχές και αξίες που προσδιορίζουν ένα σύννομο και ηθικό τρόπο λειτουργίας. Επιπλέον, εφαρμόζει κατάλληλο Σχέδιο Διαχείρισης Κρίσεων για την αντιμετώπιση πιθανών έκτακτων καταστάσεων και αξιοποιεί τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας και της καινοτομίας, που αποτελούν εργαλεία για την επίτευξη του ενεργειακού μετασχηματισμού του.
Ο Όμιλος επιδιώκει να διατηρεί συνεχή και ουσιαστική επικοινωνία με όλους του κοινωνικούς εταίρους για να καταγράφει τυχόν ανησυχίες και ανάγκες τους, αλλά και να επικοινωνεί πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες του. Για τον λόγο αυτό, χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα κανάλια επικοινωνίας όπως παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα και σύμφωνα με τις αρχές και αξίες, τη στρατηγική, τις δραστηριότητες, την αγορά, τη γειτνίαση και το κοινωνικό σύνολο, επαναπροσδιορίζει τους κοινωνικούς εταίρους (stakeholders) που επηρεάζουν ή/και επηρεάζονται σημαντικά από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Ομίλου, με στόχο την εξασφάλιση της αμφίδρομης και αποτελεσματικής επικοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν αναγνωριστεί οι εξής ομάδες:
Τρόποι Επικοινωνίας/Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Διάλογος, προγραμματισμένες συναντήσεις, ποιοτικές και ποσοτικές έρευνες, webcasts/ ομιλίες, εκδόσεις, newsletters |
Περιοδικά |
Intranet (εσωτερικό ηλεκτρονικό δίκτυο ενημέρωσης & επικοινωνίας), εταιρικές ενημερώσεις, εκδηλώσεις, διαγωνισμοί, καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, θυρίδα προτάσεων | Καθημερινά |
Τρόποι Επικοινωνίας/Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Διάλογος, προγραμματισμένες συναντήσεις, ερωτοαπαντήσεις, συμβάσεις, εκδηλώσεις, focus groups | Καθημερινά και περιοδικά |
Τρόποι Επικοινωνίας/Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Έρευνες ικανοποίησης, έρευνες αφοσίωσης, ειδικές έρευνες μέσω ερωτηματολογίου για βαθμό αποδοχής νέου προϊόντος/ υπηρεσίας, focus groups | Μηνιαία, Τριμηνιαία, Ετήσια και κατά περίπτωση |
Γραμμή παραπόνων, διάλογος, εταιρικές ιστοσελίδες εμπορικών εταιρειών, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, newsletters, portals, android & IOS εφαρμογές | Καθημερινά |
Τρόποι Επικοινωνίας/ Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Έρευνες ικανοποίησης | Μηνιαία, Τριμηνιαία |
Εκπαίδευση, αξιολόγηση επίδοσης εργαζομένων στα πρατήρια, διάλογος, εκδόσεις | Εβδομαδιαία, Καθημερινά |
Τρόποι Επικοινωνίας/ Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Συναντήσεις, διάλογος, απαντήσεις σε ερωτήματα, συμμετοχή σε διαγωνισμούς, συμβάσεις. | Όποτε συντρέχει λόγος |
Ερωτηματολόγιο ένταξης νέου προμηθευτή | Όποτε συντρέχει λόγος |
Τρόποι Επικοινωνίας/ Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Roadshows, συναντήσεις | Περιοδικά |
Γενικές συνελεύσεις, παρουσίαση αποτελεσμάτων, εκδόσεις (ετήσιες, εξαμηνιαίες εκθέσεις και απολογισμοί (βλ. Ενημέρωση Επενδυτών). | Ετήσια, Εξαμηνιαία, Τριμηνιαία |
Τρόποι Επικοινωνίας/ Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Δημόσιες συζητήσεις, έρευνες κοινής γνώμης και απόψεων, προγράμματα και δράσεις εταιρικής υπευθυνότητας προγράμματα (βλ. Εταιρική Υπευθυνότητα). | Περιοδικά |
Διάλογος, δημοσιεύματα/ανακοινώσεις στον Τύπο (βλ. Κέντρο Ενημέρωσης) | Καθημερινά |
Τρόποι Επικοινωνίας/ Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Δημόσιες συζητήσεις, έρευνες κοινής γνώμης και απόψεων, newsletters, συνέργειες (βλ. Εταιρική Υπευθυνότητα). | Περιοδικά |
Διάλογος, δημοσιεύματα/ ανακοινώσεις στον Τύπο (βλ. Κέντρο Ενημέρωσης) | Καθημερινά |
Τρόποι Επικοινωνίας/ Μέθοδοι Συμμετοχής | Συχνότητα Επικοινωνίας |
Συναντήσεις, συμμετοχές, διαβουλεύσεις | Περιοδικά |
Η ανάλυση ουσιαστικών θεμάτων ESG αποτελεί ένα βασικό εργαλείο για τον εντοπισμό των σημαντικών προτεραιοτήτων που θέτει ο Όμιλος για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Για αυτόν το λόγο, στις αρχές του έτους 2022 ο Όμιλος ΕΛΠΕ πραγματοποίησε μια νέα μελέτη ουσιαστικότητας, ώστε να αναγνωρίσει και να αξιολογήσει τα πιο σημαντικά θέματα ESG για την υπεύθυνη λειτουργία του, με τη συμμετοχή της Ανώτατης Διοίκησης, αλλά και εκπροσώπων όλων των κοινωνικών εταίρων. Πιο συγκεκριμένα, διοργανώθηκαν τρία (3) focus groups σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου συμμετείχαν κύριοι εκπρόσωποι από όλες τις ομάδες κοινωνικών εταίρων, έξι (6) συναντήσεις με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης των όμορων δήμων, δώδεκα (12) συναντήσεις με στελέχη της Ανώτατης Διοίκησης και μια ηλεκτρονική έρευνα στην οποία συμμετείχαν συνολικά 892 άτομα, κύριοι εκπρόσωποι από όλες τις ομάδες κοινωνικών εταίρων. Σημειώνεται επίσης, ότι για πρώτη φορά συμμετείχαν στη διαδικασία όλα τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής.
Η αξιολόγηση των θεμάτων έγινε με γνώμονα το βαθμό επίδρασής τους στη συνολική εταιρική επίδοση και βιώσιμη ανάπτυξη του Ομίλου, αλλά και την εξωτερική επίδρασή τους στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον (“Double Materiality”). Τα 21 θέματα αναγνωρίστηκαν λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον κλάδο δραστηριοποίησης του Ομίλου, αλλά και τις επιπτώσεις που προκύπτουν ή ενδέχεται να προκύψουν από τις δραστηριότητές του, ενώ παράλληλα καλύπτουν τους τρεις πυλώνες ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Εταιρική Διακυβέρνηση).
Βάσει της αξιολόγησης που πραγματοποιήθηκε, προέκυψαν 6 θέματα (Κατηγορία 1) που αναγνωρίστηκαν ως πιο ουσιαστικά για τη βιώσιμη ανάπτυξη του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, όπως παρουσιάζονται στο παρακάτω διάγραμμα. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης επικυρώθηκαν από τη Διοίκηση του Ομίλου και συγκεκριμένα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου και την Επιτροπή Βιώσιμης Ανάπτυξης του Διοικητικού Συμβουλίου. Αξίζει να αναφέρουμε ότι όλα τα θέματα που παρουσιάζονται στο διάγραμμα είναι σημαντικά για τον Όμιλο και πως για όλα εφαρμόζει βέλτιστες πολιτικές και δράσεις.
Γραφική Απεικόνιση των 20 Θεμάτων ESG (Materiality Map)
Σημ. Η μελέτη ουσιαστικότητας διεξήχθη από την KKS Advisors A dss+ COMPANY
Παράλληλα, ο Όμιλος έχει ενσωματώσει στη στρατηγική του τους παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (SDGs). Έχει θέσει ως προτεραιότητα τη διάχυση των στόχων της Ατζέντας 2030 και με στοχευμένες δράσεις συμμετέχει ενεργά για την επίτευξή τους.
Με βάση τα αποτελέσματα της πρόσφατης μελέτης ουσιαστικότητας, έχει ευθυγραμμίσει τη στρατηγική του με τους Στόχους ως εξής:
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | ΧΡΟΝΟΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ | |
---|---|---|
50% | Μείωση συνολικών εκπομπών CO2 Scope 1 και 2 και αντιστάθμιση μέσω ΑΠΕ | |
1 GW Εγκατεστημένη ισχύς σε ΑΠΕ |
Αρχική εστίαση σε onshore αιολικά και φωτοβολταϊκά | |
2 GW Εγκατεστημένη ισχύς σε ΑΠΕ |
Μεσοπρόθεσμη εστίαση σε offshore αιολικά, αποθήκευση ενέργεια και υδρογόνου | |
250 | Υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πρατήρια ΕΚΟ/ bp | |
15% | Μέγιστο ποσοστό των αποβλήτων που θα οδηγούνται προς τελική διάθεση – ταφή |
ΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΧΡΟΝΟΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ | |
---|---|---|
0 | Θανατηφόρα ατυχήματα | |
20% | Μείωση του αριθμού ατυχημάτων (LWIs) σε σχέση με το 2021 | |
Επέκταση | Εφαρμογής του Συστήματος Ολιστικής Διαχείρισης της Ασφάλειας και στις υπόλοιπες δραστηριότητες εκτός της Διύλισης | |
Υψηλά επίπεδα | Μέσου όρου εκπαιδευτικών ωρών ανά εκπαιδευόμενο | |
>17 εκατ. € | Πλάνο δράσεων Εταιρικής Υπευθυνότητας Ομίλου |
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ | ΧΡΟΝΟΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ | |
---|---|---|
0 | Περιστατικά μη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς και τη νομοθεσία, σε θέματα οικονομικά, περιβαλλοντικά, εργασιακά και κοινωνικά | |
100% | Ποσοστό κάλυψης ετήσιου προγράμματος εσωτερικών ελέγχων | |
42 εκατ. € | Ολοκλήρωση πλάνου δράσεων Ψηφιακού Μετασχηματισμού Ομίλου |
O Όμιλος, στο πλαίσιο της στρατηγικής του για βιώσιμη ανάπτυξη, συνεργάζεται με τους κοινωνικούς εταίρους συμμετέχοντας σε οργανώσεις, ενώσεις και φορείς. Ο Όμιλος υποστηρίζει και συμμετέχει στα διοικητικά όργανα και επιτροπές των φορέων/ ενώσεων και θεωρεί μέρος της στρατηγικής του για βιώσιμη ανάπτυξη, την ενεργή συμμετοχή του στους παρακάτω οργανισμούς:
Βελτίωση κατάταξης
στο επίπεδο Management B για θέματα κλιματικής αλλαγής, με βάση τον Διεθνή Οργανισμό CDP
15η θέση
από τις 100 του κλάδου στην αξιολόγηση του World Benchmarking Alliance – Oil and Gas Benchmark
Silver Recognition Level
για την ΕΚΟ ΑΒΕΕ από τον φορέα αξιολόγησης EcoVadis
Το 2021, ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ συμμετείχε για 4η συνεχόμενη φορά στη διαδικασία αξιολόγησης του CDP (συνέχεια του Carbon Disclosure Project), το μεγαλύτερο πρόγραμμα συλλογής και αξιολόγησης δεδομένων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κατανάλωσης ενέργειας και αξιολόγησης του τρόπου ανταπόκρισης των εταιρειών στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της κλιματικής αλλαγής, σε παγκόσμιο επίπεδο. Η προσέγγιση του Ομίλου και η σημαντική πρόοδος στην επίτευξη των ποσοτικών στόχων που έχει θέσει (μείωση δείκτη έντασης εκπομπών CO2 και συνεχή μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος) αξιολογήθηκαν θετικά, καθώς κατάφερε να βελτιώσει την βαθμολογία του σε Β (επίπεδο «Management – Taking coordinated action on climate issues») από B-, βαθμολογία την οποία είχε λάβει κατά την προηγούμενη αξιολόγηση, το 2020.
Ακόμα, ο Όμιλος κατέλαβε τη 15η θέση από τις 100 του κλάδου στην αξιολόγηση του World Benchmarking Alliance – Oil and Gas Benchmark. Αξιολογήθηκε για τον βαθμό ευθυγράμμισης με τη μετάβαση σε έναν κόσμο χαμηλών εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με τον στόχο των 1,5°C βαθμών της Συμφωνίας του Παρισιού. Επίσης, ο Όμιλος πέτυχε σημαντική βελτίωση στην αξιολόγηση S&P Corporate Sustainability Assessment (CSA), σε σχέση με την προηγούμενη φορά. Αξίζει επιπλέον να αναφερθεί ότι ο Όμιλος από το 2019 αξιολογείται με βάση τα κριτήρια ESG του ΧΑ και έχει πετύχει την ένταξή του στον ATHEX ESG Index.
Τέλος, για 2η συνεχή χρονιά, η θυγατρική του Ομίλου ΕΚΟ ΑΒΕΕ, απέσπασε ασημένια διάκριση “Silver Recognition Level” για τις επιχειρηματικές της πρακτικές και την προσήλωσή της στη βιώσιμη ανάπτυξη, από τον EcoVadis, έναν από τους μεγαλύτερους και πλέον αξιόπιστους παγκόσμιους φορείς αξιολόγησης προμηθευτών σε θέματα εταιρικής υπευθυνότητας. Η ΕΚΟ ΑΒΕΕ αξιολογήθηκε στις εξής τέσσερις ενότητες: Περιβάλλον, Εργασιακές Πρακτικές & Ανθρώπινα Δικαιώματα, Ηθική & Δεοντολογία και Βιώσιμες Προμήθειες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΚΟ ΑΒΕΕ συμμετέχει στην πλατφόρμα αξιολόγησης EcoVadis από το 2015, δίνοντας πρόσβαση στις σχετικές αναφορές και επιδόσεις της, σε όλο το φάσμα των πελατών της, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν και ως κριτήριο συνεργασίας.