ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ESG / ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Καινοτομία & Ψηφιακός Μετασχηματισμός

  • >160
    εφαρμογές, αυτοματισμοί, και dashboards έχουν αναπτυχθεί εσωτερικά μέχρι το 2021

  • >700 ώρες
    εκπαίδευσης στους άμεσα εμπλεκομένους εργαζόμενους με τις ψηφιακές πρωτοβουλίες μέχρι το 2021

  • 42 εκατ. €
    συνολική επένδυση (έναρξη προγράμματος το 2020)

  • >70
    Ψηφιακές Πρωτοβουλίες στον οδικό χάρτη του Προγράμματος, 24 εκ των οποίων έχου ολοκληρωθεί μέχρι το 2021

Καινοτομία &
Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Στο πλαίσιο επίτευξης μίας ολιστικής μετάβασης του Ομίλου, υλοποιείται ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα Ψηφιακού Μετασχηματισμού σε τρεις πυλώνες,
Ψηφιακό Διυλιστήριο, Ψηφιακές Ομιλικές Λειτουργίες & Ψηφιακή Λιανική Εμπορία.
Η ψηφιακή τεχνολογία και οι δυνατότητές της αποτελούν εργαλεία για κάθε περιοχή επιχειρηματικής δραστηριότητας του Ομίλου και η αξιοποίηση και ενσωμάτωσή τους αλλάζει δομικά τον τρόπο που ο Όμιλος λειτουργεί και παράγει αξία.

Η προσέγγιση του Ομίλου

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός δεν αποτελεί μία απλή επιχειρησιακή επιλογή, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι των στρατηγικών προτεραιοτήτων του Ομίλου, που στοχεύει και θα συμβάλλει:

  • στη βελτίωση της εταιρικής απόδοσης, αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών και την κερδοφορία, και παράλληλα μειώνοντας το λειτουργικό κόστος (π.χ. μέσω βελτιωμένης παραγωγικότητας και επιχειρησιακής ευελιξίας, αυξημένης ποιότητας και ταχύτητας εταιρικών λειτουργιών, ταχύτερης εμπορικής απόκρισης και εξατομικευμένης εμπειρίας πελατών).
  • στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του ανταγωνισμού, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι περισσότερες εταιρείες ενέργειας στη Μεσόγειο (αλλά και παγκοσμίως) έχουν ξεκινήσει το ψηφιακό τους ταξίδι, αποκομίζοντας ήδη σημαντικά οφέλη.
  • στην προώθηση νέων εργασιακών πρακτικών, ενδυναμώνοντας το υπάρχον ανθρώπινο κεφάλαιο με νέες γνώσεις, δεξιότητες και σύγχρονες πρακτικές λειτουργίας και παράλληλα υιοθετώντας νέες προσεγγίσεις για την οργάνωση, τη συνεργασία και την αποδοτικότητα των ομάδων. Επιπλέον, ενσωματώνονται νέες δυνατότητες απόκρισης και ελαχιστοποίησης κινδύνων κατά τη διάρκεια μίας κρίσης (όπως συνέβη σε αυτή του COVID-19).

Το πρόγραμμα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού αποσκοπεί στην αξιοποίηση και ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών και δεξιοτήτων, όπως τα προηγμένα συστήματα Ανάλυσης Δεδομένων – Data Analytics, τη Μηχανική Μάθηση, το Cloud, την Τεχνητή Νοημοσύνη, τη Βελτιστοποίηση/ Αυτοματοποίηση Διεργασιών και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων σε όλες τις περιοχές επιχειρηματικής δραστηριότητας του Ομίλου, αλλάζοντας δομικά τον τρόπο που ο Όμιλος λειτουργεί και παράγει αξία.

Στοχεύει δε στη συνολική αλλαγή κουλτούρας και τρόπου δράσης του Οργανισμού και των ανθρώπων του. Για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των ψηφιακών πρωτοβουλιών, έχουν οργανωθεί κοινές/μεικτές ομάδες εργασίας ανά αντικείμενο, αποτελούμενες από συναδέλφους που γνωρίζουν τις επιχειρησιακές ανάγκες και διαδικασίες, εξειδικευμένους συνεργάτες στις ψηφιακές τεχνολογίες και υπευθύνους υλοποίησης και παρακολούθησης των πρωτοβουλιών αυτών (ακολουθώντας σύγχρονες μεθοδολογίες agile). Η προσέγγιση αυτή συνοδεύεται από ένα πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων και ενίσχυσης του οργανισμού με νέες «ψηφιακές» δυνατότητες, επιτρέποντας σε όλους τους δυνητικούς συμμετέχοντες να συνεισφέρουν στην προσπάθεια αυτή.

Με δεδομένο ότι ο Όμιλος ενσωματώνει πολλαπλές επιχειρησιακές δραστηριότητες, το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε τρεις διαφορετικούς πυλώνες, με αντίστοιχες πρωτοβουλίες:

  • Ψηφιακό Διυλιστήριο (συμπεριλαμβανομένης της Εμπορίας Πετρελαιοειδών), με στόχο να εξελιχθεί σε ένα συνεργατικό, συνδεδεμένο και ψηφιακό διυλιστήριο που θα προσδίδει κίνητρο και αξία στους εργαζόμενους, θα συμβάλει στην ασφάλεια λειτουργίας, θα δημιουργεί πρόσθετο οικονομικό όφελος για την εταιρεία και θα βελτιώνει τις λειτουργίες των παραγωγικών μονάδων.
  • Ψηφιακές Ομιλικές Υποστηρικτικές Λειτουργίες, με στόχο αποδοτικότερες εταιρικές λειτουργίες μέσω ψηφιακών λύσεων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
  • Ψηφιακή Λιανική Εμπορία, με στόχο την καλύτερη γνώση και εξυπηρέτηση των συνεργατών και εταιρικών πελατών, καθώς και την αυξημένη αλληλεπίδραση στον τομέα της λιανικής, δημιουργώντας σημαντική εμπορική προστιθέμενη αξία για τον οργανισμό και τους πελάτες.

Στο άμεσο μέλλον αναμένεται να ενταχθούν επιπλέον πρωτοβουλίες σχετικά με τις νέες επιχειρησιακές δραστηριότητες (π.χ. χρήση ψηφιακών δράσεων για την υποστήριξη της ενεργειακής μετάβασης).

Ο Όμιλος έχει ολοκληρώσει τον απαραίτητο σχεδιασμό του Ψηφιακού Μετασχηματισμού και το πολυετές αυτό πρόγραμμα έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται με μετρήσιμα και σημαντικά οικονομικά χαρακτηριστικά. Στόχος είναι η μετεξέλιξη του Ομίλου μέσα από ένα πολυετές πλάνο συνολικής επένδυσης πλέον των 40 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει περίπου 80 ψηφιακές πρωτοβουλίες, που θα επιφέρουν στον Όμιλο όφελος το οποίο θα υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως σε πλήρη λειτουργία αυτών.

Στο πλαίσιο επίτευξης ενός πιο ανταγωνιστικού, εξωστρεφή και καινοτόμου Ομίλου, ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 νέα εταιρεία Πληροφορικής και Ψηφιακού Μετασχηματισμού, της οποίας οι στρατηγικές κατευθύνσεις δομούνται στις εξής περιοχές:

  • Υλοποίηση του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, δημιουργώντας ένα Digital Innovation Hub το οποίο θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί κεντρικές ψηφιακές λύσεις.
  • Παροχή ολοκληρωμένων και ομογενοποιημένων υπηρεσιών τεχνολογίας σε όλες τις εταιρείες του Ομίλου, βάσει κοστολογημένου καταλόγου και ανάλογα με τη χρήση της κάθε υπηρεσίας.
  • Υλοποίηση πρακτικών κεντρικής διαχείρισης πόρων, με σκοπό τη βελτιστοποίηση και εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας.
  • Αξιοποίηση πηγών εξωτερικής χρηματοδότησης, με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση των δομών κόστους.
  • Ενίσχυση της κουλτούρας καινοτομίας στον Όμιλο, μέσω αποτελεσματικής επικοινωνίας των τεχνολογικών πρωτοβουλιών.
  • Ενίσχυση της εικόνας του Ομίλου, μέσω επικοινωνίας προς τους κοινωνικούς εταίρους της αξιοποίησης νέων τεχνολογιών στον χώρο της ενέργειας.

Η νέα εταιρεία θα αξιοποιήσει καινοτόμες τεχνολογίες και ευέλικτα μοντέλα συνεργασίας για παροχή υπηρεσιών που διευκολύνουν τη γρήγορη λήψη αποφάσεων, με έμφαση στη συνεργασία και την αποτελεσματική διακυβέρνηση.

Δομή προγράμματος

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός υιοθετεί μια αξιόπιστη μεθοδολογία και ένα μοντέλο ολιστικής διαχείρισης που εξασφαλίζει την αναμενόμενη υπεραξία, αναγνωρίζοντας ότι η ψηφιοποίηση επιτυγχάνεται με την κλιμακούμενη υλοποίηση και ενσωμάτωση εκατοντάδων ψηφιακών πρωτοβουλιών. Για το λόγο αυτό, στην προσέγγιση του Ομίλου έχουν ενσωματωθεί μηχανισμοί ανατροφοδότησης συμπερασμάτων και προτάσεων, με σκοπό τη δυνατότητα αναπροσαρμογής και διαρκούς βελτίωσης σε κάθε στάδιό του.

Το πρόγραμμα βασίζεται σε δυο διαδικασίες, οι οποίες ορίζουν τη λειτουργία των αντίστοιχων τμημάτων, όπως περιγράφεται στο παρακάτω διάγραμμα:

Με βάση τις διαδικασίες αυτές, ελέγχεται τόσο η υλοποίηση των πρωτοβουλιών όσο και η παραγωγή αξίας /αποτελεσμάτων. Οι πρωτοβουλίες/έργα μπορεί να είναι:

  • Ψηφιακά Σενάρια Χρήσης (Digital Use Cases): Πρωτοβουλίες που χρησιμοποιούν νέες ψηφιακές τεχνολογίες για την επίλυση συγκεκριμένων επιχειρηματικών προβλημάτων.
  • Σύγχρονες Εφαρμογές (διαθέσιμες στην αγορά): Νέες ή αναβαθμισμένες εφαρμογές (επιχειρησιακές ή βιομηχανικές) για τον εκσυγχρονισμό των βασικών επιχειρηματικών απαιτήσεων.

Ψηφιακό Διυλιστήριο

Ένα σύγχρονο ψηφιακό, διασυνδεδεμένο διυλιστήριο με κύριες περιοχές εστίασης που αφορούν:

  • Βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού (Supply Chain Management)
  • Βελτιστοποίηση παραγωγής (Production Optimization)
  • Διαχείριση κρίσιμων παγίων (Asset Management)
  • Διαχείριση ενέργειας (Energy Management)
  • Ασφάλεια και ψηφιοποίηση λειτουργιών πεδίου (HSE /Digital Operations)
  • 10 Ψηφιακές Πρωτοβουλίες
    έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2021

  • 7 Ψηφιακές Πρωτοβουλίες
    ξεκίνησαν το 2021 και βρίσκονται σε εξέλιξη

Ψηφιακές Ομιλικές Υποστηρικτικές Λειτουργίες

Η ψηφιακά υποστηριζόμενη λήψη αποφάσεων και οι αποδοτικές εταιρικές διαδικασίες επιτυγχάνονται με:

  • Αυτοματοποίηση λειτουργιών για επιτάχυνση της ολοκλήρωσης διεργασιών
  • Αξιοποίηση διαθέσιμων δεδομένων και καλύτερη οπτικοποίηση με σκοπό την βέλτιστη λήψη αποφάσεων
  • Αξιοποίηση σύγχρονων επιχειρησιακών εφαρμογών και βελτιστοποίηση διαδικασιών
  • Αποδοτικότερους τρόπους εργασίας και νέες τεχνικές συνεργασίας σε όλο τον Όμιλο, μέσω της αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών και της εισαγωγής καινοτόμων εργαλείων που αναδεικνύουν και αξιοποιούν τα διαθέσιμα εταιρικά και παραγωγικά δεδομένα
  • 14 Ψηφιακές Πρωτοβουλίες
    έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2021

  • 2 Ψηφιακές Πρωτοβουλίες
    ξεκίνησαν το 2021 και βρίσκονται
    σε εξέλιξη

Ψηφιακή Λιανική Εμπορία

Η καλύτερη γνώση και εξυπηρέτηση των πελατών περιλαμβάνει:

  • Εξατομικευμένη εμπειρία πελατών, που οδηγεί σε αυξανόμενη πιστότητα, ενίσχυση του εμπορικού σήματος, βελτιωμένη εξυπηρέτηση πελατών και υψηλότερη κερδοφορία
  • Ψηφιακή πρωτοβουλία για στοχευμένη τιμολόγηση, βασιζόμενη σε πλήθος πρωτογενών και δευτερογενών δεδομένων, για βέλτιστα περιθώρια κέρδους
  • Ψηφιοποίηση λειτουργιών και εφοδιαστικής αλυσίδας
  • Εκκίνηση υλοποίησης
    σύγχρονης πλατφόρμας Loyalty εντός
    του 2021

Επενδύοντας στους Ανθρώπους μας & σε Νέες Τεχνολογίες

Εξειδικευμένη γνώση

Η σημαντικότερη προϋπόθεση για την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος Ψηφιακού Μετασχηματισμού είναι η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας, με την απόκτηση των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως:

  • Αναβαθμισμένες ικανότητες διαχείρισης του προγράμματος από τους βασικούς ρόλους για την επίτευξη του Ψηφιακού Μετασχηματισμού του Ομίλου.
  • Αναβαθμισμένες ικανότητες και εξειδικευμένες γνώσεις στην ψηφιακή τεχνολογία από τα βασικά πεδία δραστηριοτήτων στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Ομίλου (προηγμένα analytics, αυτοματοποίηση διεργασιών, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, κλπ.).
  • Εξειδικευμένες γνώσεις στην ψηφιακή τεχνολογία, αλλά και σε βάθος γνώση των επιχειρησιακών διαδικασιών στις λειτουργικές μονάδες που μπορεί να επηρεάσει.

Τίθεται λοιπόν ως προτεραιότητα η υλοποίηση των απαιτούμενων υποδομών, δημιουργώντας Κέντρα Αριστείας (CoE) για την Προηγμένη Ανάλυση και Μοντελοποίηση Δεδομένων (Data Science), καθώς και για λύσεις Αυτοματισμού και Ρομποτικής (Process Automation). Τα κέντρα αριστείας έχουν σαν στόχο την υποστήριξη των ψηφιακών πρωτοβουλιών σε θέματα σχετικά με την τεχνογνωσία τους, μέσω παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών και εφαρμογής βέλτιστων πρακτικών σε όλους τους πυλώνες ανάπτυξης.

Το 2021, οι άμεσα εμπλεκόμενοι με τις ψηφιακές πρωτοβουλίες του Ομίλου παρακολούθησαν περισσότερες από 350 ώρες εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε σχετικές έννοιες και ψηφιακές τεχνολογίες μέσω των κέντρων αριστείας και περισσότερες από 700 ώρες μέχρι σήμερα. Επιπλέον, ολοκληρώθηκε ο σχεδιασμός της Ψηφιακής Ακαδημίας, που θα προσφέρει σύνθετα προγράμματα μάθησης σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα ψηφιακών τεχνολογιών.

Εργαλεία Ψηφιακής Συνεργασίας

Τέλος, γίνονται σημαντικά βήματα στην εισαγωγή και αφομοίωση νέων μοντέλων και εργαλείων συνεργασίας, δημιουργώντας πολυσυλλεκτικές ομάδες έργου που υλοποιούν επάλληλες δράσεις με συμμετοχή εργαζομένων από διαφορετικές λειτουργικές διευθύνσεις του Ομίλου. Καταργώντας γεωγραφικούς περιορισμούς, με τη χρήση σύγχρονων καναλιών τηλεργασίας, και αξιοποιώντας τις προηγμένες δυνατότητες της τεχνολογίας, ο Όμιλος μετασχηματίζεται με γοργά βήματα, εξελίσσοντας τους τρόπους που οι εργαζόμενοι επικοινωνούν και συνεργάζονται.

Προηγούμενη Ενότητα Εταιρική Διακυβέρνηση Εταιρική Διακυβέρνηση & Επιχειρηματική Δεοντολογία
Επόμενη Ενότητα Πρότυπα Βιωσιμότητας & Διασφάλιση GRI Standards 2021 και GRI Oil & Gas Sector Standards